De fases van een Chronosphere-productie

In dit artikel focussen wij ons op de verschillende fases van de Chronosphere- productie. Wat moet er namelijk gebeuren om de Chronosphere producties tot een succes te brengen? Een goede voorbereiding is het halve werk, maar binnen volumetric video is dit nog veel belangrijker.

Pre-productie is key!
Binnen de Chronosphere projecten is het belangrijk om de onderzoeksvragen uitgebreid samen met het Chronosphere team door te nemen, te bespreken en duidelijk met elkaar af te stemmen. Blijven praten over de inhoud van de projecten blijft van belang. Wat wordt er in de studio gefilmd en hoe? Wie wordt er gefilmd en hoeveel? Alleen door alles duidelijk met elkaar af te stemmen, de wensen en eisen grondig te bespreken is een goed resultaat gewaarborgd.

Het project start altijd met een kick-off tussen het volcap productieteam en de projectpartners. Hierin worden gedachtes en ideeën met elkaar gedeeld en kunnen verzoeken of ideeën waar nodig nog worden bijgesteld om het best mogelijke resultaat te halen. Afhankelijk van het project is het gebruikelijk om minimaal twee weken vóór het filmen; het draaiboek, scripts, kledingkeuzes, objecten en eventuele choreografie in te leveren.

‘Alles wat je niet met elkaar bespreekt, is een gok. Alles wat je wel bespreekt kunnen we voorbereiden en levert dus écht een beter resultaat op,’ vertelt Lisa Geurts – projectmanager bij 4DR volumetric capture studio -. In het begin werkten we met een waslijst van dingen die niet mogelijk of problematisch waren. Gelukkig is het nu andersom en zijn we zo ver dat we de opdrachtgeven kunnen vragen met hun ideale script te komen. Dan gaan we van daaruit kijken wat er mogelijk is.

Regie, techniek en audio
‘Een bewegend 3D project via je telefoon is erg bijzonder, en er komt nog heel wat bij kijken om dat voor elkaar te krijgen’ vertelt Steye Hallema – Volumetric Director. Zodra bekend is wat er wordt gefilmd en hoe het wordt gefilmd, is het de taak aan de scriptschrijver om een script op te stellen waarbij de volumetric video optimaal wordt benut. Hierbij wordt rekening gehouden met de manier waarop het eindresultaat wordt gebruikt. Is het augmented of virtual reality? Een VR bril, en zo ja welke? Hoe lang wordt de beleving? Door het datavolume en de benodigde rekenkracht voor volcap liggen hier beperkingen waar je in de conceptfase al rekening mee moet houden.
Hoe is de choreografie, is er een focuspunt waarheen geacteerd wordt? Hoeveel personen moeten tegelijk gefilmd worden? Wordt er gedanst, dan moet er een andere vloer worden gebruikt. Wordt er gesproken, gezongen, moet er een dialoog nagespeeld worden? Het asynchroon opnemen van verschillende acteurs in 1 scene vraagt om een minutieuze planning. De regie, techniek en audio zijn drie belangrijke elementen die in de pre- productie op elkaar afgestemd moeten zijn, om problemen in de postproductie te voorkomen.

Leren te experimenteren & improviseren
Het eerste jaar van Chronosphere zat natuurlijk al vol met nuttige leermomenten. Zo vertelt Lisa Geurts dat vooral de kostuumchecks veel meer tijd kosten dan aanvankelijk werd gedacht. De kostuums worden tot in de details gecheckt om problemen in de (post)productiefase te voorkomen.
Er kan dus veel beter worden ingeschat hoeveel tijd er nodig is om de kostuums van de acteurs te checken.

Improvisatie op de set is niet altijd te voorkomen. Ondanks al de kennis en ervaring, blijft dat een risico. Het verdiept weliswaar de kennis, maar het kan goed en minder goed uitpakken. Echter draagt het wel altijd bij aan de kennis van het systeem en beide partijen. Een highlight van improvisatie op de set was het filmen van outfits met groentinten in onze groene studio. Dit was een uitdaging omdat de software groen uit het beeld haalt. Er kan dus een deel van de outfit weggehaald worden, waardoor gaten ontstaan. Door te experimenteren met de green ‘despill’ konden wij bij de outfits de originele kleur groen terughalen.

Groene outfit filmen in een groene studio

Productie
Als de ideeën en verwachtingen duidelijk met elkaar zijn afgestemd is het tijd voor de productie: de volumetric capturing kan starten!

Tijdens de productie wordt onder andere het kostuum en het kapsel gecontroleerd. Tijdens de opnames moet de styliste namelijk continu alert blijven om er voor te zorgen dat het haar perfect in stijl blijft. Losse haren kunnen zorgen voor vervormingen in het gezicht (zie voorbeeld hieronder).

Resultaat ‘losse haarplukken’ tijdens volumetric video capturing

Doordat er in dit voorbeeld losse haarplukken langs het gezicht vallen, verandert het gezicht ongewenst mee. Het systeem herkent de losse plukjes namelijk als deel van het ‘gezicht’ in plaats van ‘haar’. Volledig los haar of strakke staarten of knotten zonder enige plukjes langs het gezicht werken het beste om de persoon (zonder bijzondere vormen) succesvol te filmen. Er wordt daarom nu ook meer tijd geïnvesteerd in haardracht om vervormingen in het gezicht te voorkomen.

Post-productie
Het opleverproces van de volcap beelden is een slag complexer dan dat iedereen zou wensen. Dit komt bijvoorbeeld door de lange rendertijd van de volumetric videobeelden.

Ná het filmen van de volumetric beelden ontvangt de projectpartner van alle takes een 2D shot vanuit een van de camera’s. Op basis van deze beelden wordt bepaald welke takes gerenderd worden en welke sequences (van frame tot frame) er gebruikt gaan worden. In welke resolutie moeten de beelden worden aangeleverd en voor welk device is het bruikbaar? Dit zijn vragen die het 4DR team in de pre-productie stelt, maar in post-productie uitvoert.
De taak aan Casper Moerkerk – Head Volumetric Capturing – is om ervoor te zorgen dat de sequences geen ongewenste artefacten bevatten na renderen. Zodra dit gebeurd is, worden de beelden vervolgens geëxporteerd, voorzien van het best passende postfilter en opgestuurd naar de projectpartner. Voor de projectpartner begint dan het implementatieproject: de volcap beelden moeten worden verwerkt tot de beleving die zij voor ogen hadden.

Onderzoeksvragen
Chronosphere draait om de onderzoeksvragen die voortkomen uit de verschillende producties. De vragen met betrekking tot het productieproces zijn gaandeweg al aan de orde geweest. De vragen met betrekking tot de immersieve beleving door het publiek worden achteraf getoetst als de hele beleving compleet is.

De 3D-wereld van Chronosphere
Per Chronosphere project wordt er veel energie en tijd gestoken in details om het best mogelijke resultaat te behalen. Om de twee weken wordt er een artikel gepost waarin telkens een Chronosphere project en de experimentele uitkomsten in de spotlights worden gezet.

Er komt nog veel meer …!
Voor nog meer updates en artikelen over de Chronosphere projecten, houd dan vooral de website en de LinkedIn-pagina van Smart Venue in de gaten.

Auteur:

Vorig artikel

Chronosphere: unieke 3D- proeftuin die vormgeeft aan de digitale wereld en haar bewoners

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten

nl_NLDutch