THRIVE – Eerste medische VR-training met volumetric hulpverleners

Wat moet een arts in opleiding tot huisarts, specialist in ouderengeneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten of sportarts (aios) doen in een spoedsituatie? Medisch handelen in een zo’n situatie volgens de ABCDE-methode1 is één ding, maar hoe reageer je op de omgeving? Een paniekerige echtgenoot, een bange dochter, een huilende peuter … Secondes zijn cruciaal in dit vak. Dát en meer wordt in deze VR-training met volumetric hulpverleners flink onder de loep genomen!

SCHOLA MEDICA
THRIVE is gestart op initiatief van Schola Medica, hét onderwijscentrum voor spoedzorg. Schola Medica ontwikkelt en organiseert het spoedzorgonderwijs voor aios (curriculumonderwijs) en hun opleiders. Een uniek onderdeel hiervan is het simulatiescenario waarin cursisten worden voorbereid op het snel en bekwaam handelen in medische noodsituaties. In kleine groepjes van 6 oefenen cursisten in een realistische maar veilige leeromgeving (skillslab). Belangrijk is dat de cursisten leren om traumaslachtoffers en patiënten met acute klachten op te vangen en de juiste handelingen toe te passen volgens de ABCDE- methode.

KORTE TERUGBLIK + EEN VR-OMGEVING
Sommige simulatiescenario’s zijn erg moeilijk na te bootsen, want échte medische noodsituaties spelen zich zelden af in een trainingsruimte. Deze spelen zich bijvoorbeeld af in een invalidetoilet, op straat bij een ongeval waar omstanders zich bemoeien met de hulpverleners of waar ooggetuigen in een shock verkeren. Om cursisten nóg beter voor te bereiden op realistische situaties ontstond het idee om een Virtual Reality (hierna: VR) omgeving toe te passen in deze trainingen. ‘Het is belangrijk dat de VR-omgeving iets toevoegt aan een simulatieruimte op locatie,’ vertelt Marnix van Gisbergen – professor Digital Media Concept aan de BUas en mede-initiatiefnemer van THRIVE. ‘Ook moet de omgeving geschikt zijn voor VR en niet voor een ander medium, eentje die rekening houdt met ‘perspective’ (de noodzaak om je heen te kijken) en ‘proximity’ (gevoel van dichtbij zijn). Daarom is er voor een realistische ruimte gekozen, in dit geval een invalidetoilet. ‘Dit is een realistische omgeving die vaak voorkomt bij een medisch ongeval, vanwege de kleine ruimte (proximity)waarin je gemakkelijk afgeleid kan worden en daarbij om je heen moet kijken (perspective).’

Nagebootst invalidetoilet in VR (waar het volcap scenario zich zal afspelen)

In deze VR-training wordt een medische noodsituatie nagespeeld. Het is aan de cursist om bij elke stap van de ABCDE-methode de juiste keuze te maken met het digitale keuzemenu (zie de afbeelding hierboven). Door dit realistische VR- scenario worden de vaardigheden van de cursisten breder getraind én dat kan het zelfvertrouwen van de cursisten een enorme boost geven tijdens een échte noodsituatie.

THRIVE X CHRONOSPHERE
Om de VR-training zo goed mogelijk toe te passen zijn er verschillende (3D) technieken onderzocht. De VR-omgeving (invalidetoilet) is er, maar hoe laat je de hulpverleners net zo geloofwaardig en realistisch in beeld komen?
Avatars of wellicht een 360 graden video? Sinds kort is daar een nieuwe manier bijgekomen, want de nieuwe 3D-techniek volumetric video capturing kan de handelingen van hulpverleners realistisch en geloofwaardig in beeld brengen. THRIVE is daarom ingestapt in het experimentele 3D-programma Chronosphere om de grenzen en mogelijkheden van volumetric video capturing te kunnen verkennen in een opleidingscontext, aangezien daar (nog) weinig tot geen resultaten over bekend zijn. In dit project wordt dan ook voor het eerst een 360 graden video vergeleken met een volumetric video opname. THRIVE focust zich binnen Chronosphere op de verschillen tussen deze twee. De verschillen in het productieproces, de ervaringen van de cursisten en de effectiviteit van leren met hulpverleners in een 360 graden video of in volumetric video. De output van deze resultaten wordt uiteraard gedeeld met het grote publiek.

UITDAGINGEN EN HIGHLIGHTS
‘Een van de uitdagingen was de vraag hoeveel personen je tegelijk in volumetric kan filmen,’ vertelt Gisbergen. ‘Is het mogelijk om 2 personen te filmen, of zelfs 4?’ De beweegruimte in de studio is namelijk een cirkel met een diameter van 3 meter. Het is hierin belangrijk dat de (gefilmde) personen zich in deze ruimte kunnen bewegen en niet erbuiten, anders krijgen de 32 camera’s te weinig informatie om iedereen volledig op te nemen. Voor een realistische en correcte opname waarin de handelingen duidelijk te zien zijn, was het inderdaad mogelijk om in totaal 4 personen te filmen: De patiënt, een medisch hulpverlener, een arts en een paniekerige dochter.

Gespeelde noodsituatie in de 4DR volumetric capturing studio


Een andere uitdaging was het ‘leren acteren’, aangezien er niet alleen acteurs maar ook échte medische professionals meededen aan deze simulatie. Achter de schermen bleek het een mooie balans te zijn tussen de acteurs, de professionals en het Chronosphere team die elkaar tips & tricks gaven om het beste en meest realistische resultaat te behalen.
‘Gedurende de opnames en het bekijken van de 3D-video’s was ik zeer onder de indruk van de menselijke bewegingen en de mimiek van de ‘acteurs’ op beeld’ vertelt Monique Hectors – onderwijskundig adviseur van Schola Medica.

Voorbeeld testproductie: volumetric hulpverleners (zonder VR-omgeving)


Het verschil tussen een 360 graden video en volumetric video is dat je bij een volumetric video vanuit alle hoeken kan bekijken wat er gebeurt want er is ruimte en diepte, dát kan en zie je bij een 360 graden video niet. ‘Het realisme en de geloofwaardigheid wordt door de 32 (!) volcap camera’s vanuit alle hoeken vastgelegd, je kan écht alles zien. Je staat als het ware tussen de volumetric hulpverleners in, dat maakt het VR-scenario nog levensechter. Het is de juiste bijdrage voor deze VR-training,’ vertelt Hectors.

DE LAATSTE FASE
Op dit moment heeft THRIVE zowel de pre-productie als de productie doorgelopen binnen Chronosphere en is dit project in de laatste fase beland, de post-productie. Nadat de cursisten de VR-training met volumetric hulpverleners hebben ervaren worden deze ervaringen gemeten door middel van een experiment. Zowel het plezier en de betrokkenheid bij de VR-training, de effectiviteit van het leerproces en de algemene ervaring van de VR-training worden gemeten. Met als eindresultaat dé eerste innovatieve VR-training met volumetric hulpverleners. Als één onderwijscentrum haar grenzen verlegt, kan dat anderen inspireren tot een nieuwe en moderne vorm van educatie en trainingen!

Deze vernieuwde VR-training wordt in de eerste instantie ingezet voor opleidingsdoeleinden. Meer informatie volgt binnenkort.

1 De ABCDE-methode is een werkwijze waarin de levensbedreigende letsels als eerst worden behandeld en daarna de secundaire en tertiaire letsels. Het principe hierin geldt: “treat first what kills first”

Auteur:

Vorig artikel

De fases van een Chronosphere-productie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten

nl_NLDutch