Het idee
In de jaren tachtig bracht de introductie van de videoclip een enorme verandering in de mogelijkheden van storytelling rondom een nummer. Het versterkte de intensiteit van de connectie tussen nummers, bands en fans. De videoclip gaf artiesten de mogelijkheid om het verhaal van een nummer en de rol die zij daarin speelden te visualiseren. Het is de alom heersende verwachting dat voor de komende jaren virtual en augmented reality de nieuwe kanalen voor ‘visual engagement’ zullen worden.
De vraagstellingen
Om deze technologieën op de juiste manier toe te passen hebben we meer kennis nodig van wat fans aanspreekt bij een virtueel optreden. Geven ze de voorkeur aan virtual of augmented reality? Er zijn bewegende 3D-beelden nodig, maar worden deze geproduceerd met volumetric capture of met andere alternatieven? En net als de videoclip door de tijd heen geëvolueerd is, zal er ook voor optredens in virtuele werelden onderzocht moeten worden welke filmtechnieken en manieren van storytelling het best werken en zo de essentie van het optreden overdragen. Wanneer de antwoorden op deze vraagstukken gevonden zijn, zullen fans deze nieuwe vormen van visual engagement omarmen.
Wat zijn de mogelijkheden van augmented reality-filters met volumetric videobeelden van een artiest op Facebook en Instagram, en hoe reageren fans op een augmented reality-filter met volumetric videobeelden van hun idool?