Chronosphere: unieke 3D- proeftuin die vormgeeft aan de digitale wereld en haar bewoners

Chronosphere is een vooruitstrevend onderzoeksprogramma dat Effenaar Smart Venue en 4DR Studios – met ondersteuning van Metropool Regio Eindhoven en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – samen hebben opgezet. Deze unieke 3D-proeftuin biedt creatieve content makers, relevante onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven de kans om de mogelijkheden van volumetric video capturing te ontdekken, te verkennen en hun ideeën te realiseren.

Korte terugblik
Chronosphere is direct na de opening van 4DR Studios gestart, de eerste en enige volumetric video capture stage van de Benelux. Deze 3D-technologie is gloednieuw in Nederland en binnen Chronosphere wordt onderzocht wat je hier allemaal kunt bereiken. De focus in het 3D-onderzoeksprogramma ligt dan ook op industrieel en experimenteel onderzoek. Chronosphere wil niet ‘het wiel opnieuw uitvinden’ maar de bevindingen en resultaten delen met specialisten en uiteindelijk het grote publiek! Inmiddels heeft Chronosphere al 5 van de in totaal 20 producties voltooid, verder zijn er enkele nog ‘in progress’ en zijn de laatste beschikbare plaatsen eind oktober 2020 ingevuld. De opnames voor 2021 starten binnenkort.

Volumetric video capturing (hierna: volumetric video) voegt realistische, bewegende en driedimensionale mensen aan de wereld toe. Deze techniek maakt het mogelijk échte mensen direct in 3D op te nemen, tot in de kleinste details. Er ontstaat een digitaal persoon dat nauwelijks te onderscheiden is van een mens van vlees en bloed. Door deze digitale personen in een virtuele wereld te gebruiken wordt deze wereld geloofwaardiger, zeker voor het grote publiek. De afgelopen maanden zijn er vanuit een verschillende sectoren producties voltooid. Doordat de producties zo verschillend zijn, maakt dit het experimentele onderzoek des te interessanter.

4DR Studios, volumetric video capture studio


Elke productie heeft haar eigen doelstellingen en onderzoeksvragen, deze zijn allen zeer divers en Chronosphere biedt een ruim tijdbestek om deze te beantwoorden. Hieronder enkele voorbeelden.

De Franse verovering van Maastricht is een erfgoed productie. In deze productie vormt een gedigitaliseerde versie van een 250-jaar oude stadsmaquette het uitgangspunt. De vraag is hoe je met behulp van Chronosphere een boeiende en interactieve tentoonstelling kunt maken voor een brede doelgroep, door er een digitale- en gepersonaliseerde verhaallaag eraan toe kunt voegen? De stadsmaquette wordt letterlijk meer levendig en persoonlijk en geven bezoekers de kans om de vroegere verhalen van Maastricht zelf mee te maken. Het is een tijdmachine naar het verleden. Door acteurs overtuigend te filmen in volumetric video en deze vervolgens levensecht in 3D te zien, wordt de digitale stadsmaquette belevingswaardig, realistisch én interactief.

Bij Bias Buster draait het om vooroordelen op de werkvloer. Kan augmented reality (AR) met volumetric video een rol spelen in de bewustwording en training van mensen op hun impliciete vooroordelen op de werkvloer? Door verschillende bias situaties te creëren met augmented reality en volumetric

video worden de medewerkers getest op bewustwording van hun vooroordelen. Doordat de medewerkers juist in steeds complexere bias situaties terecht komen waarin ze keuzes moeten maken, ontwikkelen zij een vaardigheid om soortgelijke situaties in de realiteit te herkennen en er bewust naar te handelen.

Een blik vooruit
Voor 2021 staan zowel nationale als internationale producties gepland, waaronder producties die zich focussen op de volgende thema’s: geografie, true crime en muziek. De onderstaande project previews geven een inkijk in de projecten van 2021.

The Uncharted Caves of Kyrgyzstan wil kijkers meenemen door de landschappen van de Kiya vallei in het Tian Shan gebergte van Kirgizië, door een interactieve 3D-ervaring. Doordat deze landschappen van Kirgizië al eerder door wetenschappers en geologen in kaart zijn gebracht, was een interactieve 3D- ervaring de volgende stap. Volumetric video brengt deze wetenschappers tot leven in deze 3D-ervaring en nemen de kijkers mee op dezelfde expeditie die de wetenschappers en geologen hebben ervaren. Samen verkennen zij deze landschappen door Kirgizië. Door 3D-modellen en volumetric video samen te gebruiken in deze 3D-ervaring wordt het vertellen van verhalen een stuk geloofwaardiger, realistischer en wordt het bewustzijn rondom deze landschappen een stuk groter.

Met de productie And here happend a murder’ wil Yle – de Finse nationale omroep – een next level true crime documentaire produceren, waarin mensen zelf de plaats delict gaan verkennen. De crime scene wordt in augmented reality getoond. De hoofdpersoon wordt daar zelf in volumetric video aan toegevoegd. Het publiek krijgt de kans om de gedachtes van de enige ooggetuige te volgen … namelijk de moordenaar zelf. De vraag binnen deze productie is in hoeverre de verschijning van de hoofdpersoon in volumetric video het proces van verbinden, begrijpen en inleven in de hoofdpersoon en de situatie versterkt.

Verhalen achter de schermen
Welke innovatieve producties er nog meer zijn, wat volumetric video hieraan bijdraagt en wat de uiteindelijke resultaten zijn, lees je in onze artikelen op de Effenaar Smart Venue webpagina en de LinkedIn-pagina. Ook alle updates (video’s, social media posts en afbeeldingen, interviews) achter de schermen van de experimentele highlights bij de Chronosphere projecten kun je bekijken en lezen op de Effenaar Smart Venue pagina en onze LinkedIn-pagina.

Author:

Previous Article

Presentatie 'Phasing Waves' door Albert van Abbe & Ricky van Broekhoven

Next Article

De fases van een Chronosphere-productie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Latest Posts

en_USEnglish