Het idee
Hyperloop is een veelbelovende technologie van het bedrijf Hardt die voor het vervoer van mensen en goederen een voertuig ontwikkeld. Deze dienst sneller en energiezuiniger te zijn dan zowel luchtvaart als de hogesnelheidstrein. Het project: Hyperloop komt namelijk met het ontwikkelde voertuig de groeiende vraag naar een duurzaam en betaalbare oplossing voor hogesnelheidsvervoer tegemoet.
De vraagstelling
Ondanks dat er enkele VR-Experiences zijn geweest, geven mensen aan dat ze het moeilijk vinden om in te schatten wat Hyperloop precies voor ze kan betekenen. De reden hiervoor is dat de VR-Experience zonder 3D personages, reuring en beweging van bewegende passagiers nogal klinisch aanvoelt en zo de betekenisgeving verloren gaat. Vandaar dat Hyperloop de 3D omgeving en het voertuig wil aanvullen met volumetric karakters om de ervaring grondig te kunnen testen en te onderzoeken. Wordt het adoptieproces versterkt of neemt de sociale druk van de bezoekers juist toe?
De onderzoeksvragen die daarbij horen:
- Hoe ervaart de gebruiker in een 3D omgeving gevuld met volumetric karakters het hyperloop voertuig en station?
- Bevordert het gebruik van volumetric video toegepast in een realistische 3D omgeving met realistische karakters het adoptieproces van een nieuwe vervoersmodaliteit als hyperloop?
- Is er een verschil van drukte en adoptie perceptie tussen de toepassing van een interactieve VR-omgeving en een Passieve 3D video ervaring?