Het idee
Into D’Mentia helpt het beter begrijpen van de problemen van mensen met dementie. Doormiddel van een simulatie brengt de 3d wereld de bezoekers zo dicht mogelijk bij de ervaring van iemand met dementie. Op dit moment wordt dit fysiek in een rondreizende container met acteurs gedaan, maar wanneer dit in virtual reality mogelijk is wordt het stukken eenvoudiger om een groter publiek te bereiken. Er hoeft geen container meer verplaatst te worden, er hoeft niets opgebouwd te worden en er hoeven ook geen acteurs meerdere malen ingehuurd te worden. Daarnaast kunnen er met virtual reality in de toekomst meerdere scenario’s ontwikkeld worden voor bezoekers en ook dit is makkelijker via VR. Het is ook belangrijk om zo dicht mogelijk bij de beleving van een persoon met dementie te komen en een interactieve omgeving te creëren zodat bezoekers echt voelen hoe het is om met dementie te leven.
De vraagstelling
Om een vertaalslag te maken naar een digitaal interactieve omgeving is tot op heden gebruik gemaakt van VR en 3d photogrammy. Maar deze techniek geeft onvoldoende realisme bij beweging en expressie van acteurs waardoor het niet echt voelt voor bezoekers. Volumatric capturing is een nieuwe techniek die wellicht een geloofwaardigere manier van 3D kan neerzetten zodat bezoekers een echt gevoel hebben in de simulatie. De vraag voor dit project is daarom; Biedt het gebruik van volumatric captured acteurs een grotere geloofwaardigheid dan het gebruik van traditionele video in een 3D VR-omgeving. En zo ja, zorgt deze techniek ook voor een grotere geloofwaardigheid en voor een grotere emotionele connectie tussen de speler en gebruiker en dus voor een diepere beleving met meer impact?